Monday 26 December 2011

Saya di Red Square Melaka

Jumaat lepas saya dijanjikan oleh kakak saya untuk pergi bercuti. Tapi destinasi tidak diberitahu. Macam nak buat suspen la untuk saya. Saya disuruh bawah baju sejuk, konon-konon ada salji tebal dekat tempat itu nanti. Tapi saya tertingal baju sejuk dirumah, dan saya risau la kalau betul-betul ada salji tebal.

Tapi rupa-rupanya, mereka saja je tipu-tipu saya. Rupanya mereka nak ke Melaka, sebab kakak saya gila nak beli dodol melaka yang kecil-kecil tu. Saya ikut sajalah, dah mereka nak bawak.

Saya terpaksa menjadi assistant mereka, beg camera saya pikul, sebab tu muka saya begitu :p

Selepas beli dodol 3 segi tu, kami bertiga dan Aqilah (naik stroller), pergi jalan di kawasan sekitar, dekat bangunan merah-merah tu..Katanya itu Red Square, macam tempat peninggalan Dutch dulu kala..

Disebabkan kakak saya gila nak berfotographi, walaupun cuaca mendung, saya dan abang Cawan terpaksa mengikut karenah gila dia, kalau tidak, dia tak nak belanja makan..Kakak saya memang kejam.. Dah la tak dapat naik river cruise tu, sebab tutup sementara pegi sembahyang Jumaat, jadi terpaksa cancel.

Ada gaya jejaka idaman satu Malaysia tak? Saya yang baju belang-belang tu. Abaikan abang Cawan saya tu. Saya bukan kena angkat beg camera saja, tetapi kena sorong stroller Aqilah juga. Abang Cawan rileks je, dia kata jadi driver tak boleh buat benda lain dah..saya bersabar je la, nak makan free la katakan..

Dah puas berjalan di belakang lorong tu, akhirnya kami berhenti sekejap makan cendul, di Jam Besar, ala yang jam warna merah tu, dekat bangunan merah2 tu. Tapi saya makan ABC, mereka makan cendul. 

Saya suka tengok BECAMAN ni, lain dari yang lain. Sapa naik boleh jadi batman juga.

Lepas jalan-jalan di Red Square tu, kami terus meninggalkan Melaka, sebab nak ke Port Dickson pula. Saya seronok, sebab saya tidak pernah pergi ke Port Dickson lagi. Kan saya dah kata kakak saya gila, dia sanggup pegi ke Melaka semata-mata dodol, saya pun tak paham, kalau dia ajak pegi main taman tema air A'Famosa pun seronok juga.

Ok nanti saya tulis pasal di Port Dickson pula.



9 comments:

Ren said...

Kehkehkeh awatla muka gamba first tu macam sedih bebeno.. Haish Na ngan Cawan buli Icam ker? hahahaha

Aku dah gelak guling2 dah baca entry ni.

Biqque said...

icam kena jadi porter hahaha! takpe icam, janji dapat pegi jalan! kak lily yg smlm tu, dulu jadi babysitter je tau, tapi merata dunia dia pegi, haaaaaaaaaa jgn main-mainnnnnnn!

masMZ KaKiJaLaN said...

tak kisah larrr angkat beg kamera ka, tolak stroller ka, janji dapat tumpang, makan kena sapot! kan? kan?!

*pastu pastikan diorang ambil gambar icam gak!!! hehehe

Cawan said...

wah sedap dpt makan ais kacang sorang2! lain kali bungkus bawak balik kl!

just.HY said...

ok...aku dh gelak guling2 dah baca. bila baca kakak saya gila nak beli dodol kecik2 tuh! hahahah....

takpe icam, kecik2 ni jadik budak tumpangan dulu. kak lily pun camtu jugak. mula2 ikut orang je...pastu dpt jalan sendiri. doakan yg terbaik! keep on blogging!

ayat icam besttt!

Lily Riani said...

icam mmg blogger lawak... best lak baca. tak sangka dalam sepi rupanye berisi! salute!

tak yah panggil kak lily, panggil Uni, uni tuh maknanye "kakak" dalam bahasa minang. so adek bradik, sedara mara mmg panggil uni lily ;)

na,

sian dia, ehehhehe... dodol mana? nnt aku cari ketepi apa tuh icam yek.

Anash said...

icam,
adoiii....ayat...tersusun rapi...
suka sungguh membacanya...

..elok aje budi pekerti..(adik sapa la nih?)

hahahaa...keep up...

Harlaney said...

wuiyoooo.. dah ada blog dah!!

Ely Hasrul said...

woit g Redang bwk icam tak?

Cam, kalu ikut g redang kakak cantek upah bwk beg sehari RM30 amacam? hahaha masyuk tau.. hahaha ngapa lah aku xdek adik..